Aku bekerja dengan
syarikat milik penuh sebuah syarikat awam,
yang menjadi pengimport, penjual, pembekal alat-alat ganti dan wakil
penyelenggara rasmi kepada sebuah jenama kenderaan mewah dari Jerman. Bangunan
pejabat syarikat itu ialah sebuah bangunan yang moden dan besar binaannya. Bumbungnya
melengkung seperti sebuah hangar
tempat penyelenggaraan kapal terbang. Kesemua dindingnya pula adalah kaca
dengan keluli sebagai rangkanya.
Sebagai
menjelaskan gambaran tempat kerja aku, sekarang aku akan bawa kalian untuk sesi
orientasi. Ini untuk menerangkan susunatur bangunan pejabat dan juga watak-watak
manusia di dalamnya.
Memasuki pintu depannya,
kalian akan mendapati ruang penyambut tetamu sebaik sahaja melepasi satu ruang yang
digunakan sebagai ruang menunggu. Sofa-sofa moden dibalut dengan kulit lengkap
dengan meja kopi menghiasi ruang menunggu tersebut. Penyambut tetamu yang
ditugaskan menjaga ruang itu adalah seorang gadis muda yang cantik, berpenampilan
menarik, seksi dan peramah bernama Nurdina Binti Salleh dan berasal dari
Kelantan. Dia selesa memperkenalkan dirinya sebagai Dina.
Gadis itu aku
sifatkan sebagai seorang yang baik kerana dia melayan baik semua orang tidak
kira peringkat jawatan sama ada tinggi atau rendah. Dia juga pernah aku lihat
berbicara dengan sopan dengan wanita-wanita tukang bersih berbangsa Indonesia
yang juga bekerja di kompleks tersebut.
Dina ialah
seorang perokok dan merupakan teman merokok aku ketika aku mencuri tulang melakukan
aktiviti tersebut. Kami menggelarkan diri kami smokin’ buddy. Ramai lagi perokok lain di bangunan itu tetapi Dina memilih
hanya untuk merokok bersama aku.
Selepas melalui
ruang penyambut tetamu kalian akan sampai ke bahagian pameran. Di situ
dipamerkan setiap model kereta jenama buatan Jerman yang aku maksudkan tadi. Bermula
dari model kelas yang paling rendah sehinggalah kepada kelas yang paling
tinggi.
Dekorasi di bahagian
pameran sangat eksklusif, mewah dan teratur. Maklumlah, bahagian itu sering
dikunjungi oleh pelanggan-pelanggan atau prospek-prospek pelanggan yang
kebanyakannya adalah jenis orang yang berduit
atau sekurang-kurangnya bergaya dan berlagak seperti orang berduit.
Di bahagian pameran
itulah Bahagian Jualan atau Sales
Department menjalankan fungsi dan operasinya. Pegawai-pegawai jualan, yang
semuanya berpenampilan menarik dan kemas lengkap dengan aksesori mahal di tubuh
masing-masing, ada sepuluh orang semuanya. Enam orang berbangsa Melayu dan
empat orang berbangsa Cina. Enam lelaki dan empat perempuan. Majid, Zul, Aziz,
Anuar, Khairudin, Danny, Azi, Cindy, Deanna dan Sally.
Kesemua pegawai-pegawai
jualan atau lebih popular dengan panggilan salesman
dan salesgirl itu masih bujang
kecuali Majid dan Zul yang selesa aku panggil sebagai Encik Majid dan Encik
Zul. Mereka berdua itu adalah senior
dalam Bahagian Jualan dari segi pengalaman dan juga dari segi umur. Keduanya
berumur dalam lingkungan awal 50-an. Perwatakan mereka berdua hampir sama. Tenang,
bersahaja dan peramah. Bahkan mereka berdua amat akrab hinggakan ramai yang
menggelar mereka sebagai adik-beradik walaupun sebenarnya mereka tidak
mempunyai kaitan darah sama sekali antara satu sama lain.
Semua salesman yang masih bujang sering
melepak bersama dan kelihatan seolah-olah sehati sejiwa. Tetapi hakikatnya mereka
sebenarnya bersaing antara satu sama lain. Maklumlah, pendapatan
pegawai-pegawai jualan adalah bergantung kepada komisen jualan mereka. Oleh
itu, mereka sangat bersaing dalam mendapatkan jualan tertinggi setiap bulan.
Danny, pemuda berbangsa
Cina berasal dari Gombak, ialah yang paling agresif dalam membuat jualan.
Jualan beliau juga sering mencapai hasil tertinggi berbanding rakan-rakan salesman yang lain. Walaubagaimanapun, ada
satu persamaan di kalangan anak-anak muda itu. Mereka sangat aktif
berseronok-seronok dan berfoya-foya. Kumpulan pemuda-pemuda itu adalah
pengunjung tetap pusat-pusat hiburan terkemuka di ibukota. Sebut sahaja party dan event terkini, mereka pasti hadir.
Di kalangan salesgirl pula macam-macam kerenah dan
dramanya kecuali Azi, atau nama sebenarnya Azila Binti Yaakob. Gadis itu ialah seorang
yang peramah dan selalu tersenyum. Aku tak pasti sama ada dia tersenyum ikhlas
atau tabiat selalu tersenyum itu terbentuk dari kerjayanya di bidang jualan.
Yang pasti, senyumannya berupaya mencairkan hati-hati lelaki yang memandang.
Namun, Azi jelas tidak bercampur-gaul dengan teman-teman salesgirlnya yang lain. Dia sering dilihat bersama Aziz, Anuar,
Khairudin dan Danny, teman-teman salesmannya
yang bujang itu. Gadis itu juga dikhabarkan sering ikut serta berpesta
bersama-sama kumpulan pemuda-pemuda tersebut.
Manakala Cindy,
Deanna dan Sally pula, terlalu banyak drama di kalangan gadis-gadis berbangsa
Cina itu. Untuk menceritakan setiap satu kerenah mereka itu, pasti aku akan
berjaya menulis satu lagi buku berasingan yang tebal bilangan mukasuratnya dan
berupaya dijual mencapai tahap bestselling.
Satu persamaan yang ada pada mereka bertiga adalah sikap mereka yang tidak suka
bergaul dengan kakitangan-kakitangan syarikat yang berpangkat lebih rendah dari
Eksekutif.
Ketiga-tiga
gadis itu hanya bertutur dalam Bahasa Inggeris. Walaubagaimanapun, aku sering
mengkelaskan Bahasa Inggeris yang mereka tuturkan sebagai Inggeris Cina Bukit kerana teruknya tatabahasa yang mereka gunakan.
Yang pastinya, persaingan antara ketiga gadis itu sangat ketara dan telah menjejaskan
hubungan antara satu sama lain.
Dina pernah
memberitahu aku ketika kami sedang merokok di belakang bangunan hangar, khabar angin mengatakan Cindy
mempunyai hubungan sulit dengan pengurus jualan, Bernard Lim. Gadis penyambut
tetamu itu suka mengumpulkan cerita-cerita panas dan sangat gemar
menyampaikannya kepada aku.
Pernah aku
bertanya kepadanya, “Kenapa U suka
cerita gossip kat I?”
Gadis itu
menjawab, “Sebab bila I cerita kat U,
cerita tu tak tersebar. Tapi kalau I
cerita kat orang lain, kejap je dah kecoh satu Malaya.”
Sememangnya aku
tidak suka mengambil tahu urusan peribadi sesiapa pun. Setiap kali Dina
menceritakan apa-apa cerita panas,
aku akan mendengarnya dengan wajah tidak berperasaan. Samalah halnya dengan
kisah berkaitan dengan Cindy. Aku langsung tidak berminat untuk membuktikan
kebenaran cerita yang disampaikan oleh gadis seksi itu.
Kembali kepada
sesi orientasi kita. Di atas lantai yang sama, dengan dipisahkan oleh dinding
ruang pameran, wujud satu dunia yang berbeza dari suasana di Sales Department. Terletak di bahagian
belakang kompleks, dua bahagian berkongsi ruang yang paling besar dalam
bangunan tersebut. Bahagian-bahagian tersebut adalah Bahagian Jualan Alat Ganti
dan Bahagian Penyelenggaraan. Sebahagian besar ruang yang diambil oleh Bahagian
Jualan Alat Ganti adalah stor untuk menyimpan stok-stok alat-alat ganti.
Bahagian Penyelenggaraan
atau Service Department merupakan
khidmat lepas jualan yang ditawarkan kepada pelanggan-pelanggan yang membeli
kenderaan-kenderaan jenama Jerman tersebut. Perkhidmatan yang disediakan adalah
sama seperti yang ditawarkan oleh bengkel-bengkel membaikpulih kenderaan yang
lain. Yang membezakannya hanyalah ia adalah sebuah bengkel yang mewah sesuai
dengan jenama tersebut.
Peralatannya moden
dan berteknologi tinggi. Apabila sebuah kereta dibawa masuk, mekanik hanya
perlu menyambungkan papan komputer yang ada dalam kenderaan tersebut dengan
komputer selenggaraan. Maka, seluruh pelan kenderaan tersebut akan dipaparkan
di skrin komputer. Komputer akan terus memaparkan perkara-perkara yang menjadi
masalah di kenderaan tersebut. Bahagian-bahagian yang perlu diganti beserta
nombor sirinya juga akan turut terpapar.
Aku adalah
seorang yang tradisional apabila berbicara tentang perkara-perkara otomotif. Oleh
itu, aku masih belum dapat menerima hakikat bagaimana enjin yang penuh dengan grease dan kotoran dapat dihubungkan
dengan paparan komputer. Ternyata dunia otomatif moden telah bergerak maju
dengan begitu jauh.
Anggota-anggota
bahagian Service Department
kebanyakannya adalah pakar-pakar dalam bidang otomotif sama ada berjawatan
jurutera atau mekanik. Dapat dibezakan dengan mudah antara jurutera dan mekanik.
Jurutera-jurutera berpakaian kemas lengkap bertali-leher dan hanya ada beberapa
orang sahaja. Beberapa orang daripada jurutera-jurutera tersebut didatangkan
khas dari Jerman.
Manakala mekanik-mekanik
yang ada di situ berpakaian overall
dan comot dengan kesan-kesan minyak di sana-sini. Aku mempunyai ramai kawan di
kalangan mekanik yang rata-ratanya berperangai gila-gila. Mekanik-mekanik itu sering mengusik dan memikat
Dina. Namun Dina yang bersikap terbuka tidak pernah marah kepada mereka bahkan
menjawab secara berjenaka setiap usikan mereka. Walaubagaimanapun,
mekanik-mekanik itu selalu cemburukan aku kerana terpilih menjadi smokin’
buddy gadis penyambut tetamu tersebut.
Di sebelah ruang
penyambut tetamu, stesen alatulis dan mesin fotokopi yang moden tersedia untuk
kegunaan penyambut tetamu dan kakitangan-kakitangan jualan. Di sebelah stesen
tersebut, kalian akan menemui tangga ke tingkat atas.
Di bahagian atas
kompleks itu, terdapat banyak lagi pejabat-pejabat yang dipisahkan oleh
dinding-dinding bilik dan ruang mengikut fungsi-fungsi bahagian yang berbeza. Sebaik
menaiki tangga, kalian akan menemui di sebelah kanan, satu lagi stesen alatulis
dan fotokopi. Di sebelah stesen itu pula kelihatan sederet bilik-bilik
berdinding dan berpintu kaca. Bilik-bilik itu menempatkan semua
pengurus-pengurus bagi bahagian-bahagian Pentadbiran, Jualan, Jualan Alat
ganti, Penyelenggaraan dan Pemasaran.
Di sebelah kiri,
iaitu berdepan dengan deretan pejabat-pejabat pengurus itu pula terdapat satu
ruang luas yang dipenuhi dengan petak-petak stesen kerja yang sering kami
panggil sebagai workstation cubicles.
Di situlah ruang kerja bagi kakitangan-kakitangan Bahagian Pemasaran dan
lain-lain kakitangan Bahagian Pentadbiran.
Selepas ruang itu
kalian akan menemui dua pejabat eksklusif dan mewah di sebelah kiri, yang masing-masingnya
menempatkan CEO (Pengerusi) dan GM (Pengurus Besar) syarikat itu. Berdepan
dengan dua bilik itu adalah sebuah bilik mesyuarat yang besar dilengkapi
alatan-alatan dan perabot-perabot moden.
Di kalangan
semua kakitangan, kawasan itu digelar sebagai yellow zone. Sekiranya kalian berpeluang melihat ke ruang tersebut,
kalian akan merasa hairan kerana dekor ruangan itu tidak langsung menggunakan
warna kuning sebagai warna asasnya. Gelaran itu adalah tidak rasmi. Ia hanyalah
metafora yang dibuat kerana mengambil persamaan warna kuning sebagai warna
diraja. Maka ruang itu dirujuk kepada warna tersebut kerana fungsi kedua-dua
pegawai itu di dalam syarikat adalah ibarat raja dalam sebuah negeri atau
negara.
Di ruang legar yellow zone itu terdapat sebuah meja
yang merupakan stesen kerja yang ditanggungjawabkan untuk setiausaha CEO, iaitu seorang wanita di awal 40-an
bernama Zarina Binti Abdul Kadir atau mesra dikenal sebagai Cik Zarina.
Walaupun telah berumur, Cik Zarina masih kelihatan cantik dan penampilannya sangat
terjaga rapi membuatkan kalian akan menyangka beliau masih di awal usia 30-an.
Bukan sekadar penampilannya yang kemas dan rapi, malah pertuturannya juga
sangat baik. Wanita itu sangat teratur apabila bertutur dalam bahasa ibunda dan
sangat fasih berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris.
Bersebelahan stesen
kerja Cik Zarina, stesen alatulis dan fotokopi ketiga tersedia untuk kegunaan
khas di Yellow Zone tersebut.
Bersebelahan stesen alatulis dan fotokopi tersebut kalian akan menemui sebuah
pintu besar bersaiz 7 kaki panjang dengan 6 kaki lebar.
Berdiri di muka
pintu itu, kalian akan melihat satu lorong sepanjang 100 meter. Dinding kiri
lorong itu adalah kaca bertulangkan besi keluli, sekaligus berfungsi sebagai
jendela yang mempamerkan pemandangan luar bangunan. Dinding kanan lorong itu
pula ialah papan lembut guna untuk menampal memo, pengumuman atau apa-apa
pemberitahuan rasmi untuk rujukan semua kakitangan di setiap bahagian.
Di penghujung papan
kenyataan dan juga penghujung lorong tersebut, terdapat sebuah lagi pintu
bersaiz yang sama dengan pintu di permulaan lorong. Menjengah ke muka pintu itu,
kalian akan mendapati dua lagi pintu. Kedua pintu ini yang bersaiz 7 kaki
panjang dengan 3 kaki lebar, terbina sebelah-menyebelah antara satu sama lain.
Pintu sebelah
kanan ialah bilik yang kami gelar sebagai bilik
sejukbeku. Di situlah komputer pelayan atau server yang menjadi hab perhubungan seluruh sistem maklumat di
syarikat itu ditempatkan. Komputer itu beroperasi 24 jam sehari, tidak pernah
dimatikan sejak pejabat itu mula beroperasi beberapa tahun yang lalu. Walaupun komputer
pelayan itu memang direka untuk tahan lebih lasak berbanding komputer biasa, ia
masih perlu ditempatkan di dalam bilik yang bersuhu rendah untuk mengelakkan peralatan
penting itu menjadi terlalu panas dan rosak. Oleh kerana itulah suhu di bilik itu
lebih rendah dari suhu di bilik-bilik lain di bangunan itu. Sesuai dengan
keadaan itulah maka nama bilik sejukbeku
diberikan kepadanya.
Bilik
sejukbeku dipertanggungjawabkan
kepada dua orang kakitangan Bahagian Pentadbiran. Kedua-duanya sebagai
juruteknik teknologi maklumat bernama Razali Bin Ahmad dan Alan Liew. Dua orang
juruteknik itu tidak sehaluan.
Pernah aku
tanyakan soalan mengapa mereka tidak bergaul walaupun duduk dalam bahagian dan
fungsi yang sama. Jawab Razali atau lebih suka dipanggil dengan nama Leeroy,
“Malas aku nak campur dengan budak nerd
tu.” Yang menghairankan bahkan menakjubkan ialah apabila soalan yang sama
aku ajukan kepada Alan, pemuda berbangsa Cina itu memberikan jawapan yang sama.
Aku terfikir
mungkin mereka sebenarnya berlakon tidak bergaul tetapi sebenarnya mereka
adalah sehati dan sejiwa. Atau sekiranya aku ingin membuat andaian yang lebih
berimaginasi begini bunyinya, ‘Mungkin minda mereka terikat dalam gelombang di
frekuensi yang sama tanpa mereka sedar.’ Walau apa pun, semua andaian itu
tidaklah penting kerana ia tidak mungkin akan menaikkan gaji bulanan aku sama
sekali.
Berbalik kepada
orientasi kita, di sebalik pintu yang satu lagi iaitu di sebelah kiri bersebelahan
dengan bilik sejukbeku itulah terletaknya
Bahagian Perakaunan atau Accounts
Department di mana aku bekerja. Ruang pejabat yang besar ini terletak di
hujung bangunan. Tingkap-tingkap yang ada di sini memandang ke arah tempat
letak kenderaan kakitangan, yang juga merupakan bahagian belakang hangar itu.
Memasuki pintu
utama pejabat Bahagian Perakaunan ini kalian akan menemui satu ruang yang
berupa sebuah kaunter. Di situlah sahaja had bagi sesiapa yang ingin berurusan
dengan bahagian ini. Apa-apa penyerahan dokumen atau pengambilan bayaran hanya
akan dibuat di kaunter itu.
Seorang gadis
kerani kaunter bernama Nur Sabrina Binti Abdul Ghani ditugaskan di situ. Gadis
berusia 27 tahun yang belum berkahwin itu telah bekerja di kaunter itu sejak
mula-mula syarikat itu dibuka. Kaunter itu juga adalah medan latihan awal bagi
kakitangan yang berjawatan lebih rendah dari Eksekutif yang mula menyertai Bahagian
Perakaunan. Aku juga pernah berada di situ, duduk belajar di samping Nur
Sabrina atau mudah dikenal dengan nama Ina selama empat bulan pertama
perkhidmatan aku.
Gadis yang
bertubuh gempal itu berwajah tidak berperasaan. Kalau silap cara meminta
darinya akan mendapat semburan kata-kata marah atau sindiran pedas secara
percuma darinya. Tetapi sekiranya, kalian mengambil inisiatif untuk bercakap
dengannya secara lemah lembut dan bersopan, gadis itu akan mengembalikan
komunikasi dengan budi bicara yang setimpal juga. Bahkan kalian mungkin akan
berpeluang melihat senyuman manis gadis tersebut. Aku berkata begini kerana begitulah
cara aku berinteraksi dengan Ina selama 4 bulan ketika belajar tentang dokumentasi
asas syarikat darinya. Sehingga kini pun aku masih bercakap dengan gadis itu
dengan cara yang sama.
Di bahagian
belakang kaunter, tersedia sebuah pintu. Pintu itu membawa masuk ke keseluruhan
Bahagian Perakaunan. Sebaik memasuki ruang pejabat Bahagian Perakaunan, suasana
senyap sunyi ibarat suasana sebuah kubur purba terus menyelubungi. Petak-petak
stesen kerja terbentang di atas lantai pejabat itu. Kakitangan yang ditugaskan
di petak-petak di situ disusun mengikut pangkat. Jawatan paling rendah berada
di bahagian paling dekat dengan pintu masuk dan keluar.
Oleh itu, kalian
akan mula-mula menemui Jalil atau nama penuhnya Abdul Jalil Bin Osman, budak
penghantar surat atau office boy yang
berasal dari Jitra, Kedah. Stesen kerjanya ringkas. Sebuah meja dilengkapi
dengan sebuah komputer. Sekiranya dia tidak keluar menghantar dokumen, topi
keledarnya yang sering dibangga-banggakan sebagai topi keledar hikmat akan
menjadi sebahagian perhiasan mejanya.
Di pejabat, Jalil
ditugaskan membuka surat-surat yang sampai, menandakan tarikh terima pada
surat-surat itu dengan menggunakan cop terima Bahagian Perakaunan. Kemudian beliau
akan mengasingkannya untuk diedarkan kepada individu-individu bertanggungjawab yang
akan memproses dokumen-dokumen tersebut.
Pemuda itu baru
berusia 19 tahun. Jalil datang ke ibukota untuk mencuba nasib dengan hanya
bermodalkan Sijil Pelajaran Malaysia, SPM dan juga lesen memandu kenderaan
kelas B2 yang membolehkan seseorang menunggang motosikal dengan silinder enjin bersaiz
kurang dari 250 sentimeter padu atau lebih mudah disebut sebagai 250 cc.
Pemuda itu
seorang yang berperwatakan gila-gila. Dia sangat rapat dengan para mekanik di
bahagian penyelenggaraan. Setiap masa dia tampil dengan jenaka-jenaka yang
dituturkan dalam dialek utara yang pekat.
Berhampiran
petak kerja Jalil, kalian akan menemui tiga lagi kerani-kerani akaun. Siti
Zahariah Binti Kamarudin, Sangetha Anak Perempuan Gobinathan dan Fariza Isha
Binti Ramli, yang masing-masingnya mempunyai fungsi dan tanggungjawab berbeza.
Ketiga-tiga gadis muda itu berusia di awal 20-an.
Melepasi barisan
kerani-kerani tadi, kalian akan menemui pula tiga orang pembantu-pembantu
akaun, Iris Chong, Suhairy Mazlan Bin Mohamad Omar dan aku, Alif Iman Bin Abdul
Razak. Meningkat ke jawatan yang lebih tinggi, tiga orang Eksekutif Akaun,
David Leong, Anabelle Lau dan Balakrishnan Anak Lelaki Chandran, ditempatkan di
petak-petak yang lebih besar berbanding petak-petak kami pembantu-pembantu
akaun dan kerani-kerani akaun.
Di hujung
pejabat itu, tiga bilik berdinding dan berpintu kaca dibina. Antara ketiganya
satu bersaiz lebih besar berbanding dua yang lain. Ia adalah bilik mesyuarat
bagi kakitangan-kakitangan Bahagian Perakaunan.
Bagi kedua bilik
yang kecil pula, bilik yang pertama menempatkan pembantu akauntan, Adlina
Amelia Binti Yusuf Ali yang kami panggil sebagai Puan Adlina, seorang wanita
berusia 35 tahun yang juga ibu kepada 3 orang anak. Prestasi dan ketajaman
mindanya sangat menakjubkan. Oleh itu, dalam usia yang masih muda Puan Adlina
telah pun menjadi orang nombor dua dalam department.
Manakala bilik
yang kedua dikhaskan kepada boss
kami, akauntan syarikat, Silvia Preira. Beliau ialah seorang wanita berbangsa Serani
dari Melaka. Wanita ini berumur dalam lingkungan akhir 40-an dan belum
berkahwin. Kami memanggilnya Miss Silvia.
Organisasi Bahagian
Perakaunan diketuai oleh Miss Silvia. Miss Silvia memantau perjalanan kewangan
syarikat secara keseluruhan. Laporan-laporannya sangat penting untuk digunakan
oleh CEO dan GM serta berguna kepada pengurus-pengurus yang lain juga.
Di bawahnya,
Puan Adlina mengetuai ketiga-tiga eksekutif. Eksekutif-eksekutif ini
menjalankan fungsi-fungsi perakaunan yang berlainan. Fungsi-fungsi tersebut
adalah Akaun Am, Penerimaan dan Pembayaran.
Di seksyen Akaun
Am, diketuai oleh eksekutifnya David Leong, pembantu akaunnya Iris Chong dan
kerani-keraninya Siti Zahriah, Nur Sabrina dan Jalil. Seksyen itu
bertanggungjawab untuk mengendalikan transaksi-transaksi selain dari penerimaan
dan pembayaran. Lazimnya kami rujuk sebagai transaksi-transaksi luarbiasa yang
menyebabkan anggotanya kelihatan lebih kusut kerana kerumitan transaksi-transaksi
yang mereka kendalikan.
Di seksyen Penerimaan
yang berhubung secara langsung dengan bahagian jualan dan apa sahaja sumber-sumber
kemasukan kekayaan syarikat yang lain. Eksekutif yang dipertanggungjawab
mengetuainya ialah Anabelle Lau, pembantu akaunnya Suhairy Mazlan dan keraninya
Sangetha.
Manakala di
bahagian Pembayaran pula, segala kebocoran sumber kekayaan syarikat akan
dipantau. Kesahihan dan keaslian sesuatu pembayaran seperti kos-kos
perkhidmatan yang dibuat oleh vendor,
pembelian stok-stok dan lain-lain, akan ditentusahkan di seksyen ini. Inilah
seksyen di mana aku ditugaskan. Eksekutifnya ialah Balakrishnan yang biasa aku
panggil sebagai Bala, aku sebagai pembantu akaunnya dan kerani kami Fariza
Isha, seorang gadis kecil molek dari Besut, Terengganu.
Lokasi Bahagian
Perakaunan secara fizikalnya tersisih dari dunia luar. Kedudukan pejabat yang
terletak di bahagian paling jauh dari bahagian-bahagian lain itu aku sifatkan
seperti bahagian paling jauh di dunia. Lorong sepanjang 100 meter yang
memisahkan kami dengan bahagian-bahagian lain terasa oleh aku seperti 1 kilometer
jauhnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan